Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

maandag 31 mei 2021

19:00 - 20:00
Locatie

Digitaal

Voorzitter
J.M.T. Teunissen

Agendapunten

  1. 1

    Aanwezig: H. Teunissen (voorzitter), J. van Bergen, H. Frentz, H. Rodoe, A. Sonnemans, L, Brouwers, J. Nijland, J. van der Knaap (griffier).

  2. 2
    Mededelingen
  3. 3

    Besluit

    Het besluit bij agendapunt 5 wordt gewijzigd in: het presidium is voorzichtig positief over het initiatief van de burgemeester om de gemeenteraad en andere besturen een betere afspiegeling van de samenleving te laten zijn.
    De actielijst wordt conform vastgesteld, de lijst met nog niet afgedane moties wordt voor kennisgeving aangenomen,

  4. 4

    De actiepuntenlijst is ter accordering, de lijst moties t.k.n.

    Besluit

    Met betrekking tot de actielijst worden de volgende opmerkingen gemaakt:
    * Streekpost, de raad nader berichten over hoe het resultaat zal zijn van de toegezegde aangepaste werkwijze.
    * accommodatiebeleid, benadrukt wordt dat het gaat om een uitvoeringsprogramma, dat is een collegebevoegdheid en vergt dus geen raadsvoorstel.
    * Jop in het Niersdal, de raad wordt nader geïnformeerd over het communicatietraject dat heeft plaatsgevonden richting de buurt.
    * als verantwoordelijken alleen politiek ambtsdragers, secretaris en griffier opnemen, geen (andere) ambtenaren.
    * graag de volgende keer naast een uitdraai op datum ook een uitdraai op actienummer bijvoegen.
    Overigens conform.
    De lijst nog niet afgedane moties wordt voor kennisgeving aangenomen.

  5. 5

    teruggeblikt kan onder andere worden op de raad van 19 april en de voorbereidende raadsvergaderingen van 17 en 25 mei.

    Besluit

    De voorzitter van een VR of BR zal bij de rubriek vragen aan het college bij de gestelde vragen die al zijn beantwoord alleen nog aanvullende vragen toestaan en geen herhaling van die vragen en/of reeds gegeven antwoorden.
    Naar aanleiding van de Informatieavond van 13 april over de Omgevingswet zal aan de portefeuillehouders worden meegegeven dat het sonderen van opvattingen van de raad op een informatieavond met prudentie moet worden gebruikt als dé opvatting van de raad. Die opvatting blijkt pas bij een voorbereidende en vooral een besluitvormende raadsvergadering.

  6. 6

    Vooruitgeblikt kan onder meer worden op de informatieavond over integriteit op 14 juni en de raadsvergadering van 7 juni.

    Besluit

    BR 19 juli zo mogelijk weer fysiek.

  7. 7

    Besluit

    * Er zal weer een werkgroep verkiezingen worden opgestart. De (grotendeels nog aan te wijzen) campagneleiders worden daar lid van namens hun fracties. Uiterlijk per 1 september de namen doorgeven aan de griffier.
    * Het presidium heeft in april de toegangstijden van het gemeentekantoor vastgesteld voor raadsleden. Deze kloktijden worden nog eens bevestigd, hetgeen inhoudt dat in het weekend het kantoor toegankelijk is van 10.00 uur tot 16.00 uur.
    * De printer die in het stadhuis stond tijdens de verbouwing is afgekoppeld. Raadsleden kunnen tijdens de kloktijden gebruik maken van de standalone pc en printer in de griffieruimte en de grote printer op de eerste verdieping.
    * Er komt een instructie voor raads- en burgerraadsleden over de toegang tot het gemeentekantoor en de faciliteiten, zodra de fysieke bijeenkomsten weer mogelijk zijn.
    * de burgemeester dankt de betrokkenen bij de organisatie van de Jo&Po 2021, die in de week van 25-28 mei weer succesvol is verlopen.
    * de fracties geven binnen een week aan raadslid F. Pubben door wie mee wil denken in een raadswerkgroepje herinneringsbos Corona.

  8. 8

    De vergadering sluit om 19.45 uur.