Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Presidium

maandag 12 april 2021

18:45 - 19:45
Locatie

Digitaal

Voorzitter
J.M.T. Teunissen

Agendapunten

  1. 1

    Aanwezig zijn: burgemeester Teunissen, vanuit de fracties mevrouw Sonnemans en de heren Van Bergen, Frentz, Rodoe en Brouwers, verder aanwezig secretaris J. Nijland en griffier J. van der Knaap en voor agendapunt 5 mevrouw D. Bartels.

  2. 2

    De burgemeester meldt dat hij de afspraak wil continueren om elk jaar aandacht te geven aan het bewaken van de integriteit in het gemeentebestuur. Vóór september zou hij, het liefst in een fysieke bijeenkomst, in een heisessie het onderwerp aandacht willen geven. Hij vraagt er ook aandacht voor bij het samenstellen van de kieslijsten van de aan de gemeenteraadsverkiezingen deelnemende partijen.

    Besluit

    Elke fractie zal vóór september schriftelijk aan de burgemeester aangeven hoe de politieke partijen omgaan met het checken van de integriteit van de personen die op de kieslijsten komen te staan. De griffier zal hiertoe een link naar de handreiking integriteit toesturen,

  3. 3

  4. 4

    Besluit

    De actiepuntenlijst wordt conform vastgesteld. Ten aanzien van 384, Gennepermolen, dhr Pubben heeft het elektronische dossier ingezien. indien hij nog een stuk mist kan hij hierover rechtstreeks contact zoeken met de behandelend coördinator. Overigens wordt verwezen naar het memo Digitaal inzagerecht, dat bij de rondvraag is opgenomen.
    356, Zuidoostwal, de aangekondigde Raadsinformatiebrief wordt afgewacht.
    De lijst met moties wordt voor kennisgeving aangenomen.

  5. 5

    In aanwezigheid van Dominique Bartels van ConnectKever, die op verzoek van de burgemeester een inventarisatie heeft gemaakt van de vertegenwoordiging van vrouwen in Gennepse besturen.

    Besluit

    Het presidium is voorzichtig positief over het initiatief van de burgemeester om de gemeenteraad en andere besturen een betere afspiegeling van de samenleving te laten zijn en het voornemen om als gemeente een stimuleringsprogramma te initiëren. Het zou ook meer aan de partijen zelf en gericht op meerdere ondervertegenwoordigde groepen gericht kunnen zijn. De burgemeester zal samen met mevr. Bartels en de griffier een en ander verder uitwerken en komt erop terug.

  6. 6

    De burgemeester, secretaris en griffier stellen voor een afwegingskader vast te stellen voor het digitaal dan wel fysiek vergaderen en dit afhankelijk te maken van het niveau van waakzaam tot ernstig en zeer ernstig, zoals het RIVM dat hanteert.

    Besluit

    Het presidium stelt het afwegingskader vast met de kanttekening dat de maatschappelijke impact van een bespreekpunt en het wel of geen publiek toevoegen aanleiding kan zijn in individuele gevallen toch eerder fysiek bijeen te komen.
    De werkgeverscommissie (niet-openbaar) zou door de geringe omvang ervan eerder weer fysiek moeten kunnen komen.

  7. 7

    Teruggeblikt kan onder meer worden op de informatiebijeenkomsten van 1 maart (RES en woningbouw), van 22 maart over huisvesting internationale werknemers, van 29 maart over de Regiodeal en de politie, alsmede de besluitvormende raad van 8 maart en de voorbereidende raad van 6 april.

    Besluit

    Geen bijzonderheden.

  8. 8

    Vooruitgeblikt kan onder meer worden op de besluitvormende raad van 19 april, de informatieavond van 12 april over de Omgevingswet,

    Besluit

    Geen bijzonderheden.

  9. 9

    Aanvangstijdstip presidium. Het aanvangstijdstip van 19.00 uur is regelmatig lastig omdat er vaak informatieavonden volgen;
    Alarminstallatie gemeentekantoor, op verzoek van H. Rodoe;
    Digitale leeromgeving raadsleden. Is bekend of hier door fracties gebruik van wordt gemaakt?;
    Op 19 mei is er een regionale bijeenkomst voor raadsleden over het vergroten van de effectiviteit van regionale samenwerking met inbreng van prof. Klaartje Peters. Toelichting door de griffier;
    Op 17 mei is er een regionale bijeenkomst over Jeugd op de avond van de voorbereidende raad.
    Digitaal inzagerecht raadsleden, zie bijlage.
    columns, 12 van de 17 hebben ingeleverd, tussen de 40-75 clicks.

    Besluit

    Het presidium besluit het aanvangstijdstip te houden op maandagen om 19.00 uur, waarbij afhankelijk van de verdere raadsagenda het aanvangstijdstip vervroegd kan worden naar 18.30 uur. Nagegaan wordt of er driewekelijks vergaderd kan worden in plaats van zeswekelijks.
    De leden zullen hun fracties wijzen op de mogelijkheden van de digitale leeromgeving.
    Het memo Digitaal inzagerecht wordt met instemming voor kennisgeving aangenomen.
    Wat betreft de columns wordt vastgesteld dat alle raadsleden tot nu toe tijdig hun bijdrage hebben geleverd en dat ze ook best goed worden gelezen in de digitale nieuwsbrief van de gemeente. De raadsleden zijn zelf verantwoordelijk voor hun column, als het aan de orde is doet de griffier een factcheck, maar ook dan blijft het raadslid verantwoordelijk.

  10. 10

    De vergadering sluit om 20.00 uur.